سفارش تبلیغ
صبا ویژن

داناترین مردم کسی است که شکّ یقینش را زایل نکند . [امام علی علیه السلام]

رابطه مرگ با آخرت طلبی


بسمه تعالی

حضرت امام صادق : یا د مرگ، خواهش های نفسانی را می میراند و رویشگاه های غفلت را ریشه کن می کند و دل را با وعده های خدا نیرو میبخشد و طبع را نازک میسازد وپرچم های هوس را درهم میشکند و آتش حرص را خاموش می سازد و دنیا را در نظر کوچک میکند  [i]  

امام صادق علیه السلام: خداوند عزوجل هیچ چیزی مانند مرگ نیافریده است که در عین آن که یقینی است و هیچ شکی در آن نیست، چونان شکی است که در آن (کمترین) یقینی نباشد.  [ii]  

هرچه انسان از خداوند عمر طلب می کند و گذران عمر رو به افزایش می رود رفته رفته این سؤال را برای خود حل می کند و بدان پاسخ مثبت می دهد و در غیر این صورت به تکامل حقیقی نخواهد رسید؛ و آن این است : آیا می توانی آرزوی مرگ کنی؟ چون خداوند کریم هم همین سؤال را از یهود کرد یعنی اگر فکر می کنی در نزد خداوند مقرب هستی پس نباید با مرگ مشکلی داشته باشی چون سرانجام ما لقاء پروردگار است و وقتی مقرب خدا باشیم چه از این بهتر که در نعمتهای او متنعم باشیم و رابطه عاشق و معشوقی با خدای خود داشته باشیم؛ مگر در همین دنیا چیزی بالاتر و لذیذتر از عشق داریم؟ مسلما نداریم اما چرا اکثریت بشر با وجود این واقعیت خود را به نادانی یا کوری زده است انگار نه برای او عقلی است و نه معرفتی .

همچنان که امام علی علیه السلام فرمودند : در شگفتم از کسی که می بیند هر روز از جان و عمر او کاسته میشود و با این حال برای مرگ آماده نمی شود  [iii]  

جواب این است که آنها برلذت کم دنیا قانع شده­اند لذا به آن دلبستگی دارند یا به عبارت دیگر آ نها نقد را گرفته و به نسیه بهایی نمی دهند و اگر نتوانی آرزوی مرگ کنی در این شک نداشته باش که علائق به دنیا زیاد بوده است یا اینکه بر اثر اعمال گذشته سبب شده چنین آرزویی نتوان براحتی کرد این در حالی است که ائمه علیهم السلام هیچ از مرگ هراسی نداشته اند بلکه مشتاقانه به طرف مرگ میرفتند چون تاکنون هرچه خداوند خواسته انجام داده­اند و حال وقت برداشت محصول است الدنیا مزرعه الاخره چرا انسان این را از خود دریغ کند وحیات جاودان و مسرت بخش را به بهای اندک این دنیا راضی شود و این چیزی جز حماقت نیست

پس ما چاره ای نداریم با واقعیتی همچو مرگ جواب مثبت دهیم و به پیامدهای آن گوش فرا دهیم و هر آدم منصفی اگر به دیده انصاف بنگرد نمی­تواند این واقعیت را کنار بزند زیرا اگر یقین به جهان دیگر نداشته باشد حداقل احتمال وقوع آن را میدهد حال این نفع عظیمی است اگر خوب عمل کند و چه ضرر بزرگی است اگر بی اعتنایی کند «ان احسنتم احسنتم لأنفسکم و إن أساتم فلها»آیه 7 سوره إسراء




[i]   منتخب میزان الحکمه ج 2 ص 929

[ii]   منتخب میزان الحکمه ج 2 ص 925

[iii]   منتخب میزان الحکمه ج 2 ص 929


نظر

لینک ثابت

نوشته شده در ساعت توسط مصطفی


خروجی وبلاگ